Monday, May 11, 2009

1.2 Masstootmine ja selle tagajärjed

Kasutades esiplaanina seda, mida traditsiooniline film kasutab tagaplaanina, tegi Godfrey Reggio tänavaliiklusest, vabrikutööst, videomängu mängimisest jt. tavategemistest sündmused. Filmitehniliste võtete ja muusikalise taustaga lõi ta neile sündmustele oma nägemuse põhjal kas pingelise või vaevalise atmosfääri. Loodud üldpildis on tausta teadmata raske tajuda, kas tegemist on ülistamise või irooniaga. Godfrey Reggio sõnul leidub inimesi, kes näevad tema filmis ülistust tehnoloogiale.
Sündmus, millele filmis „Koyaanisqatsi” pööratakse palju tähelepanu, on masstootmine konveiermeetodil. Rapiidkaadrite vahendusel näidatakse vaatuses „Võrgustik” inimesi ühetaoliste liigutustega tootmas sinki, viinereid, saiakesi, riideid, telekaid, autosid, mikrokiipe (vt illustratsioon 25.). Antud kaadritega näidatakse ühiskonda integreerunud tehnoloogiat: elementaarsete vajaduste rahuldamiseks vajab inimene tänapäeva ühiskonnas energiamahukaid tehnoloogilisi seadmeid. Masstootmise demonstreerimise viimases stseenis (saiakeste tootmine) on kaamera asetatud konveierlindile (vt illustratsioon 27.), millega antakse edasi konveiermeetodiga toodetud toote elulist loomust ehk mitteneutraalsust. Hiljem, telesaadete rapiidesituses, näidatakse kaadrit uudistelugejast taustatekstiga: „Vabriku tellimused”. Antud kaadris on vihje: vabrikud esitavad tellimusi inimestelt, mitte vastupidi: „/---/juhiistmel on tehnoloogia /---/” ütleb Godfrey Reggio.

Illustratsioon 25.
Saiakeste konveiertootmine

Illustratsioon 26.
Konveiertootmine „saiakese” pilgu läbi

Illustratsioon 27.
Uudisteteema „Vabriku tellimused”

Vaatuses „Võrgustik” kõrvutatakse neli võtet: viinerite tootmine konveierlindil, inimesed eskalaatoril, autod maanteel ja autod videomängus (vt Illustratsioonid 28-31.). Nendel võtete ühiseks jooneks on konveierlikult ratsionaalne kulgemine. See on viide: tehnoloogiline tootmisviis mõjutab otseselt inimese igapäevaelu. Konveierlik ratsionalism ja automatism on toodete kaudu kandunud ka ühiskonda. Tänu kaadrite kiirendamisele ning Philipp Glassi „kuulipildujalikule” taustamuusikale muutub kõrvutiseatud kaadrite atmosfäär pingeliseks, ekstaatiliseks, rõhutades ühelt poolt energiamahukate abivahendite poolt tekitatud tempot ning teisalt olukorra kontrollimatust. Toitumine, liikumine ja meelelahutamine toimub tehnoloogiliste abivahendite abil. Inimene on tehnoloogiast sõltuv, vajab tehnoloogiaproteese. Godfrey Reggio sõnul mitte tehnoloogiat ei kasutata, vaid tehnoloogias elatakse. Seda vajatakse nagu õhku hingamiseks: küborgid ei ole tulevik, vaid olevik (Infoshop.org; Carson 2002).

Illustratsioon 28.
Viinerid konveierliinil

Illustratsioon 29.
Inimesed eskalaatoril

Illustratsioon 30.
Autod maanteel

Illustratsioon 31.
Autod videomängus

No comments:

Post a Comment