Thursday, May 7, 2009

2.4 Sissejuhatava piktograafi analüüs

 Filmi esimene kaader piktograafidest (vt illustratsioon 11.) on filmitud Suure Galerii vasakpoolsest äärest. Sellel piktograafide kogumil on kujutatud kaheksat antropomorfi, üks neist on markeeritud. Seitse musta ühetaolist antropomorfi ümbritsevad üht suuremat, kirjumat antropomorfi. See, nagu ülalpool kirjeldatud, Suure Galerii enim tuntuim piktograaf, nimeks „Suur Hing ja tema kaaslased”. Üks argument, miks antud piktograaf on filmi valitud, võibki baseeruda populaarsusel, sest film „Koyaanisqatsi” hõlmab endas eelkõige neid reaaliaid, mis on kas suured või populaarsed. Seda temaatikat käsitletakse täpsemalt peatükis ”Koyaanisqatsi sisu üldaanalüüs”.  


Illustratsioon 11.

Esimene piktograaf „Koyaanisqatsis”

 Kui võtta aluseks Suure Galerii võimalik esivanemate austamine, siis võib antud piktograafi vaadelda kui metafoori filmi põhisubjektile: tehnoloogiale ja selle mõjule (täpsemalt peatükkides 2.1 ja 2.2). Markeeritud kujutist võib metafoorselt vaadelda kui tehnoloogiat, millele avaldavad austust või poolehoidu teised, markeerimata, antropomorfid, keda võib omakorda vaadelda kui ühiskonna metanüümina. Tehnoloogia on esiplaanil, inimühiskond tagaplaanil. Godfrey Reggio järgi on tehnoloogia saavutanud iseenesestmõistetava staatuse, mida ei peeta enam küsitavaks. See, mida enam küsimuse alla ei seata, on religioosses staatuses (Infoshop.org: 2004).

Samuti võib antud piktograafi tõlgendada kui metafoori tehnoloogilisele tsentraliseeritusele, ühetaolisusele ja ühtsusele. Mustad ühetaolised antropomorfid moodustavad ühtse grupi, mille tsentriks on kirju antropomorf. Godfrey Reggio sõnul pole põhiprobleemiks mitte lihtsalt igasugune tehnoloogia, vaid eelkõige tsentraliseeritud tehnoloogia, mis vajab suurtes kogustes kontsentreeritud energiat. Selline tehnoloogia hävitab nii inimese looduslikku elukeskkonda, homogeniseerides samas inimese kultuurilist keskkonda: „/---/ 20.sajandi alguses oli maailmas üle 30 000 keele ja dialekti. Täna /---/ läheneme 4000 keele ja dialekti piirile. /---/ Kõik, mis on kohalik, on kadumas. /---/” . Ning ühtsusest: „ /---/ Vana maailma mantra oli: eraldatult me püsime. Uue maailma tehnoloogiline kord, hoiab oma ühtsust tehnoloogilise imperatiivi abil. See loob ühtsuse läbi tehnoloogilise homonigeerumise. Selle mantra on: ühendatult, me püsime” (Infoshop.org: 2004).


No comments:

Post a Comment