Thursday, May 7, 2009

II. "Koyaanisqatsi sisu analüüs

 Film „Koyaanisqatsi” koosneb erinevatest üksteisele järgnevatest vaatustest ja nende vahel olevatest vahelõikudest. Need vaatused ja pausid on filmi „Koyaanisqatsi” DVD-l liigendatud järgmiselt: „Orgaaniline”, „Pilved”, „Ressursid”, „Sõidukid” (vaatused), „Pilvelaotus” (vahelõik), „Pruitt-Igoe” (vaatus) „Majad ja Ehitised” (vahelõik), „Aeglased inimesed”, „Võrgustik” (vaatused), „Mikrokiip” (vahelõik), „Ennustused” (lõppvaatus). Nimetatud vaatused on üksteisega järgnevuslikult seotud, ent mitte traditsioonilise narratiivi mõttes. Kui traditsioonilises narratiivis on siduvateks elementideks karakterid ja nende poolt tekitatud konfliktid ja lahendused, siis filmis „Koyaanisqatsi” on siduvateks elementideks eelkõige ruumiline liikumine ja filmitehniliste abivahenditega loodud tähendusrikkus.

Käesolevas osas ei kirjutata lahti filmi „Koyaanisqatsi” narratiivi üldstruktuuri (seda käsitletakse osas 3). Siin kirjutatakse lahti need filmi järgnevuslikud, ruumilised ning kontseptuaalsed seosed, mida on võimalik seostada filmi lõputiitrites nimetatud inspireerijate vaadete ja ideedega. Oluline on, et seoseid ei kirjutata lahti mitte filmi järgnevuslikku struktuuri arvestades, vaid arvestades lõputiitrites esitatud inspireerijate järjekorda. Inspireerijate järjestus lõputiitrites on järgmine: Jacques Ellul, Ivan Illich, David Monongye, Guy Debord, Lepold Kohr. Käesolevas osas tutvustatakse nimetatud inspireerijaid ja nende vaateid eraldi peatükkides. Igas peatükis antakse ülevaade käsitletavast isikust ja tema vaadetest. Seejärel seotakse inspireerija vaated „Koyaanisqatsi” filmivõtete ja/või nende kombinatsioonidega. Arvestades asjaoluga, et Godfrey Reggio taotluseks oli luua tähendusterikas film, ei proovi käesoleva analüüsi autorgi ühtegi võtet või võtete kombinatsiooni lahti kirjutada mitte eesmärgiga selgitada välja absoluutset tõde, vaid pakkuda ülevaadet filmi inspireerinud autorite ideede ja filmi vahelistest seostest.


No comments:

Post a Comment