Monday, May 11, 2009

3.2 Vihjed eluviisi muutmise vajadusele

Kas maailma on võimalik Suurest Puhastuspäevast päästa? David Monongye on oma uudiskirjades üheaegselt nii lootusrikas kui ka pessimistlik, samalaadselt väljendab ennast ka Godfrey Reggio erinevates intervjuudes. Ka film „Koyaanisqatsi” hõlmab endas ambivalentset suhtumist. Ambivalentsus avaldub ühelt poolt ülalkirjeldatud piktograafide tõlgendamisvõimalustes, ent ka filmi struktuuri pikitud vihjelistes märkides. Stseenis „Võrgustik” on kolm võtet, millest kaks esimest vihjavad hävingule ning viimane võimalusele kõrvale pöörata. Esimeses võttes on näha prillide ja habemega meest, kes hoiab ühe käega süles oma tütart ning teise käega mängib videomängu (vt illustratsioon 54.). Võtte fookuses ei ole aga nemad, vaid videomänguautomaat, mille peale on trükitud roosa madu kahe terava hamba ning suust väljarippuva keelega. Mao all on näha indeksite kombinatsiooni, mida ütleb keegi, kes on saanud roosa palliga vastu pead. Indektsijada esimene märk on kaadrist välja jäetud. Jadas näha olev esimene ja viimane märk rõhutavad nende kahe vahele jäävaid märke, milleks on trellid, küsimärk ja kellaosuti suunas liikuv spiraal. Sümboliteentsüklopeedia järgi tähistavad trellid tänapäeval eelkõige programmeerimise kinnitamist (näiteks lauatelefoni mällu numbri sisestamisel) või selle tühistamist. Kellaosuti suunas liikuv spiraal tähistab sümboliteentsüklopeedia järgi kaasajal eelkõige tsentrifuugi (näiteks pesumasinatel). Nimetatud tähenduste alusel võib sellest kombinatsioonist lugeda välja valju rõhuasetusega esitatud retoorilise küsimuse: kuhu viib välja praegune programmeering? Ning sama rõhutatult on esitatud ka vastus: hullumeelselt kiiresse keerisesse (pesumasina analoogil) (Symbols.com). Filmi lõpuminutitel esitatud pealkirja üks tõlkevariantidest ongi: keerises eluviis. Teiselt poolt viitab roosa madu ja pall Vana Testamendi pattulangemise motiivile. „Koyaanisqatsi” kontekstis tähistavad hea ja halva tundmise puu vilju tehnoloogilised atribuudid, milleks antud kaadris on videomängu automaat. Isa ja tütar tähistavad seega keelatud vilja pruukivaid Aadamat ja Eevat.
Stseenis „Võrgustik” hüperkiirelt esitatud telesaadete, reklaamide ja filmide jadas on lõik, mille tagaplaanil on autoga põgenev seaduserikkuja ning teda jälitavad politseiautod ning esiplaanil liiklusmärk, millel on kirjas „tupik” (Dead end) (vt illustratsioon 55.). Samas „Võrgustiku” stseenis esitatakse ühes hüperkiires linnaliikuluse dokumentaalkaadris võte, kus valgete ja punaste juttidena liikuvate autode vahel on liiklusmärk „ümberpöörd keelatud” ning selle all paremale näitav nool ning tekst „hoia paremale” (vt illustratsioon 56.). Kirjeldatud liiklusmärgid kannavad endas hoiatust, mille järgi energiamahukas, loomulikust tasakaalust väljas eluviis viib tupikusse, kust ümberpöördu ei ole võimalik sooritada. Samas on võimalik olla ennatlik ning pöörata oma eluviis „paremale”, tasakaalukamale teele. Näiteks järgides hopi või mõnda muud loodusliku ja spirituaalse keskkonna tasakaalu taotlevat teed või lihtsalt oma energia-ja tehnoloogiavajadusi revideerides võib olla, Godfrey Reggio järgi, „särav eeskuju”.

Illustratsioon 54.
Mees tütrega videomängu mängimas

Illustratsioon 55.
Liiklusmärk kirjaga „tupik”

Illustratsioon 56.
Liiklusmärk kirjaga „hoia paremale”

No comments:

Post a Comment