Thursday, May 7, 2009

1.3 Pealkirja vormiline esitatus

 Kui vaadelda järk-järgult filmi pealkirja ilmumist filmi alguses, võib täheldada kõigepealt kahte punast triipu (vt illustratsioon 1), mis paljunevad vastasuunas nõnda, et vasakule jääb kaksteist ning paremale üksteist triipu (vt illustratsioon 2). Nendest triipudest valgub aeglaselt kiirendes (rohkem suunaga allapoole kui ülespoole) lahti massiivne punane pealkiri “Koyaanisqatsi”.  


Illustratsioon 1. 

Pealkirja esimesed kaks triipu


Illustratsioon 2.

Pealkirja kõik 23 triipu

 Vastasuunas paljunevat kahte punast triipu võib tõlgendada dualismi või vastandlikkuse tähistajetana. Filmi „Koyaanisqatsi” üheks suurimaks eripäraks ongi žanriline markeering, binaarsed opositsioonid filmi visuaalsetes kujutistes ning vastandumine üldkehtivatele ühiskondlikele ideedele ja normidele: ameerikalik eluviis kui koyaanisqatsi, mis on hävitanud suyaanisqatsi (täpsemalt kirjutatakse antud teemal osa II peatükis 3). Vasakule jäävat kahteteist ja paremale jäävat ühteteist triipu võib tinglikult võtta ühelt poolt kui halba poolt ja head poolt või tasakaalust väljas poolt ning tasakaalus poolt. Enamikes kultuurides on vasak pool tavaliselt seotud negatiivsuse ning parem pool positiivsusega. Kui vasakpoolsete triipude kogusumma 12 lahutada kaheks erinevaks elemendiks 1 ja 2 ning samastada need kilodena, siis nende panemine kaalukaussidele viiks kaalud tasakaalust välja. Parempoolsed elemendid 1 ja 1 jätaksid kaalu tasakaalu. 12 triipu tähistamas halba ja 11 triipu tähistamas head viitab halva ülekaalule hea üle. Godfrey Reggio järgi ei ole elu hea ega halb, vaid elu on hea ja halb. Oluline on, kumba on rohkem. Triipude kogusummas 23 peitub 11 triipu head ja 12 triipu halba, millest valgub lahti pealkiri „Koyaanisqatsi” tähistamas negatiivse pooluse tasakaalust väljas eluviisi. Samas võib neid lühikesi ja kitsaid triipe vaadelda ka kui pisikesi detaile või tegusid, millel võivad olla suured ja võimsad tagajärjed. Godfrey Reggio on enda sõnul veendunud, et üksikisikute käitumine ja otsesed teod suudavad mõjutada maailma suunda enam kui üldistatud foorumid ja komiteed (Infoshop.org:2004). Kirjeldatud elementide omadusi ja kvantiteeti: kaks, vastasuunad, väike, lühike, 11, 12, 23, võib lahti kirjutada veel mitmel teisel erineval moel. Godfrey Reggio üks taotlus filmi „Koyaanisqatsi” puhul oli kunstiväärtuslik olemus, mis väldiks ühest tõlgendust pakkuvat propagandistlikkust. Samas tugineb film väga konkreetsetele ideedele ja kavatsustele, mis on filmis esitatud nii suurelt ja võimsalt kui ka väikeselt ja märkamatult. Sellest johtuvalt eeldab käesoleva analüüsi autor, et triipude arv, vorm ja dünaamika ei ole juhuslik, ehkki tõlgendamisvõimalusi võib olla mitmeid.

Filmi pealkirja punane värv on lääne kultuuri kontekstis vaadeldav hoiatusvärvina, mis käsib peatuda. Hopi traditsioonilises kultuuris väljendab punane kas millegi vana täielikku lõppu või millegi uue algust. Suure Puhastuspäeva kontekstis kirjeldatakse selle päeva viimast staadiumit kui „Müstilist Muna”, milles asuvad kolm jõudu: svastika, päike ja punane värv. Kolmas jõud, mida sümboliseerib punane värv, võib tekitada kas täielikku uuestisündi või lõplikku hävingut (Monongye 1975-86: 37). Filmi hoiatuslikke ja ennustuslikke elemente vaadeldakse täpsemalt II osa 3. peatükis.

No comments:

Post a Comment