Thursday, May 7, 2009

2.1 Reinaldo Moralese essee kokkuvõte

  Suure Galerii kaljupaneeli juures olev maapind on kaldu ning paneeli vastaskalju moodustab kaarja kurvi, tekitades nõnda justkui loodusliku amfiteatri mulje (vt illustratsioon 4). Suure Galerii kaljusein on 4,2 meetrit kõrge ja 42 meetrit pikk. Sellel kaljuseinal on kujutatud enamasti iseloomulikult suuri, 1,8 – 2,8 m kõrgeid, antropomorfseid, staatilisi või „muumialikke” värvuselt punakaid kätetuid piktograafe.  


Illustratsioon 4.

Horseshoe Kanjon

 Kui lähtuda kujutiste suurusest ning allapoole kaldus maapinnast, võib oletada, et Suur Galerii täitis pigem inklusiivset kui eksklusiivset rituaali vormi, sest tänu nimetatud omadustele oli paneelil olevaid kujutisi võimalik jälgida korraga paljudel inimestel. Asupaigas oli heale akustika, seega võib oletada, et võimalikku rituaali oli integreeritud ka muusika. Oletusele annavad alust ka sealsest piirkonnast leitud löök-, tuul-, ja puhkpillide jäänused. Seoses Galerii ümbruse hea kajavusega võib oletada, et kajaga võimendatud rütmi ja kõla mõjul läksid rituaalis osalejad grupiekstaasi. Inklusiivne vorm ja muusikaline taust võimaldavad tõmmata osalist paralleeli oletatava rituaali ja tänapäeva teatri vahel. Suur Galerii oli arvatavasti eriline koht, kus aeg ja reaalsus eristusid igapäevastest toimetusest nagu näiteks küttimine ja korilus – sama funktsioon on ka tänapäeva teatritel. Siiski eristus tolleagse „näidendi” olemus kaasaegsest näidendist eelkõige reaalsuse tajumise suhtes. Arhailises kultuuris ei eristatud üldjoontes transtsetentaalset maailma reaalsest. Samuti ei tõmmatud ka mõttelist piirjoont „näitlejate” ja „publiku” vahele.

Piktograafide „muumialikkus”, punane värvus, suurus ja koha topograafia ei ole juhuslik, vaid täitis arvatavasti üht või mitut konkreetset funktsiooni. Mitmed mainekad kunstiteadlased leiavad, et piktograafide funktsioon võis olla ühelt poolt rituaalne esivanemate austamine, teiselt poolt aga lahenduste otsimine erinevatele kogukonna probleemidele. Üheks funktsiooniks võis olla piirkonna ilmastikutingimusi arvestades vihma esilekutsumine. Tollaegsete asukate järglasteks peetakse hopi indiaanlasi, kelle vanade traditsioonide esindajad praktiseerivad tänapäevani vihma esilekutsumiseks rituaali „Ussitants”, mille eesmärgiks on esivanemate vaimude ehk kachinate väljakutsumine. Rituaali õnnestumise korral tulevad esivanemate vaimud pilvede kujul ning katavad maa vihmaga. Seda rituaali on nimetatud „suurimaks religioosseks draamaks ellujäämiseks” (Morales 1996).  


No comments:

Post a Comment